Akcja "Moje dziecko idzie do szkoły"
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Iławie informuje:
Rozpoczęcie nauki w szkole to przełomowy moment w życiu dziecka i jego rodziny. Najbliższe lata będą dla dziecka okresem zdobywania wiedzy, a także istotnym czasem dla jego zdrowia. W tym wieku kształtuje się wiele nawyków, utrwalają się zachowania, które umacniają zdrowie lub mu szkodzą. Dziecka powinno być tak przygotowane w rodzinie i szkole, aby umiało żyć zdrowo i bezpiecznie. Wyposażając przyszłych uczniów w potrzebne przybory i sprzęty, warto zapoznać się z ważnymi informacjami na ten temat.
PLECAKI/TORNISTRY
Zanim Twoja pociecha pójdzie do szkoły, zwróć uwagę na CIĘŻAR PLECAKA.
· dla dziecka do 13 roku życia ciężar nie może przekroczyć 10 % wagi dziecka
· w przypadku dziecka powyżej 13 roku życia ciężar nie może przekroczyć 15 % wagi dziecka
Cechy dobrego plecaka:
· lekki – niektóre plecaki, nawet bez zawartości, dużo ważą
· zaopatrzony w regulowane, miękkie i szerokie szelki -regulacja pozwala na ścisłe przyleganie plecaka do kręgosłupa, a odpowiednio szerokie szelki nie wrzynają się w ramiona
· z usztywnioną ścianką tylną, uwypukloną w dolnej części ze względu na naturalną krzywiznę kręgosłupa
· z przegródkami w środku – umożliwia to równomierne rozłożenie zawartości plecaka oraz utrzymanie ładu i porządku.
· załadowany plecak/tornister powinien w jak najmniejszym stopniu zmieniać naturalny sposób chodzenia i stania.
Zwróćmy uwagę na dobór zeszytów
Aby ograniczyć wagę plecaka naszego dziecka, zrezygnujmy z grubych zeszytów (np.100-kartkowych) oraz tych w sztywnej i grubej okładce na rzecz zeszytów cieńszych (np. 32-kartkowych) i w miękkiej oprawie. Te ostatnie może nie są tak efektowne i trwałe, lecz na pewno są lżejsze i dają odpocząć kręgosłupom naszych dzieci.
Sprawdzajmy zawartość plecaków
Spora część rodziców nie zwraca na to uwagi. Skutkuje to pakowaniem przez dzieci „wyposażenia dodatkowego” (zabawki, kosmetyki, urządzenia do odsłuchu muzyki itp.).
W ogólnym rozrachunku ma to wpływ na zwiększenie wagi plecaka/tornistra.
STANOWISKO PRACY UCZNIA
Przy doborze umeblowania stanowiska pracy ucznia należy zwrócić uwagę na wysokość siedziska krzesła i wysokość pulpitu stolika dostosowaną, która powinna być dostosowana do wzrostu dziecka.
Prawidłowo zorganizowane stanowisko jest, gdy:
A - podeszwy stóp (w butach) powinny na całej powierzchni dotykać podłogi
B - między udami a płytą stołu powinien być zachowany prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami
C - uda nie powinny być od spodu uciśnięte przez krawędź siedziska
D - płyta stołu powinna znajdować się na poziomie łokci
E - oparcie krzesła powinno podpierać plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa
F - przednia krawędź siedziska nie powinna dotykać tylnej powierzchni podudzia
G - Między oparciem a siedziskiem krzesła powinna zostać zachowana wolna przestrzeń
OŚWIETLENIE
Bardzo ważnym elementem wpływającym na komfort pracy ucznia jest właściwe oświetlenie - zarówno naturalne jak i sztuczne.
Nieprawidłowe oświetlenie może powodować m.in.:
ü osłabienie wzroku
ü szybsze męczenie
ü bóle głowy
ü łzawienie
ü zaczerwienienie powiek i spojówek
ü pogorszenie ogólnego samopoczucia
II ŚNIADANIE
|
|
Ważnym elementem, o którym rodzice nie powinni zapominać jest drugie śniadanie, ponieważ nawet najbardziej obfite pierwsze śniadanie zjedzone w domu nie zaspokaja potrzeb młodego organizmu przez cały czas pobytu w szkole. Ten zapas energii wystarcza jedynie na 2,5– 3 godziny. Uczucie głodu obniża zdolność koncentracji uwagi, aktywność ucznia, pogarsza jego nastrój i samopoczucie. Głód zwiększa również drażliwość dzieci, co prowadzi często do konfliktów z rówieśnikami, a czasami również z nauczycielami. Jest to związane między innymi z obniżeniem stężenia glukozy we krwi, szczególnie niezbędnej dla pracy mózgu.
Stwierdzono, iż uczniowie, którzy nie spożywali posiłków w szkole, częściej odczuwali osłabienie, rozdrażnienie, gorzej wywiązywali się ze swoich obowiązków aniżeli uczniowie regularnie spożywający posiłki w szkole. Dowodzi to i jednocześnie wyjaśnia, jak ważny i niezbędny jest posiłek zjedzony w szkole. Wyrównuje on straty energii, uzupełnia zasób składników pokarmowych, regeneruje siły i przywraca aktywność intelektualną ucznia. Najkorzystniejsze dla naszych dzieci jest zapewnienie im możliwości zjedzenia pełnowartościowego posiłku w czasie ich pobytu w szkole. Zjedzenie, na przerwie śniadaniowej trwającej 15-20 minut, atrakcyjnego smakowo i pełnowartościowego pod względem wartości odżywczych i energii śniadania, to ważna „lekcja” w planie dnia ucznia.
Jak to zrobić?
Na początek zaopatrzmy się w spore pudełko z miękką uszczelką, zapobiegającą wyciekaniu np. sosu, jednorazowe łyżeczki i widelczyki, serwetki.
Dobrym rozwiązaniem są kanapki. Najlepiej jest wykorzystać: pieczywo pełnoziarniste, razowe, bogate w błonnik pokarmowy, np. bułki z ziarnami, żytnie, owsiane, grahamki cienko smarowane masłem z dodatkiem produktów białkowych – wysokiej jakości wędlin, pieczonych mięs, jajek, serów, ryb. Konieczny jest dodatek warzyw w postaci, np. liści sałaty, krążków papryki, plasterków ogórka, pomidora, rzodkiewki, posiekanego szczypiorku. Składnikiem kanapek mogą być również różnego rodzaju pasty, np. z fasoli, cieciorki, soczewicy, oliwek, jajek czy też ryb.
Innymi atrakcyjnymi propozycjami mogą być:
ü sałatka warzywna z dodatkiem sera, mięsa lub jajka;
ü sałatka owocowa z twarożkiem lub jogurtem;
ü kubek koktajlu owocowo-mlecznego z orzechami;
ü muesli i kubek jogurtu wymieszane tuż przed zjedzeniem, a do tego owoce sezonowe.
Dzieci często lubią jeść pokrojone kawałki warzyw i owoców bez żadnych dodatków i takie wkładajmy im do pudełka. Do posiłku dzieci powinny wypijać napój, np. mleczny (mleko, kefir, jogurt, maślanka), świeży sok owocowy i warzywny, wodę mineralną lub herbatę ziołową, owocową. Ważne, aby śniadanie było urozmaicone, kolorowe i atrakcyjne dla dziecka.
Przykłady II śniadań:
ü Chleb razowy z masłem, sałata, pieczony schab, papryka, jabłko, sok porzeczkowy;
ü Kajzerka, masło pietruszkowe, ryba wędzona, ogórek kiszony, jabłko, sok pomidorowy;
ü Muesli, jogurt naturalny, suszone owoce, marchewki, woda;
ü Chleb z ziarnami, masło, sałatka (pomidor, ser mozarella, zioła), sok pomarańczowy;
ü Pasztecik z farszem mięsnym, banan, sok marchewkowy;
ü Bułeczka drożdżowa, śliwki, gruszka, garść orzechów, mleko;
ü Chleb chrupki, serek ziarnisty, rzodkiewki, sok pomarańczowy;
ü Chleb razowy z masłem, sałatka warzywna z jajkiem, sok jabłkowy;
ü Grahamka, twarożek, pomidor, papryka, szczypior, mandarynki, woda;
ü Rogal, serek waniliowy, kiwi, sok warzywny;
ü Grzanki, kabanos, słupki sera żółtego, ogórka, papryki, sok marchewkowo-bananowy;
ü Chleb żytni, pasta z fasoli (fasola, oliwa, czosnek, zielona pietruszka), papryka, jabłko, herbata.
Opracowano na podstawie:
- ulotki „Informacje dla rodziców dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole podstawowej” Wojewódzkiej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej w Olsztynie
- www.wydarzenia.um.warszawa.pl/wiemcojem/?id=drugie_sniadanie