Akcja "Moje dziecko idzie do szkoły"

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Iławie informuje:

 

Rozpoczęcie nauki w szkole to przełomowy moment w życiu dziecka i jego rodziny. Najbliższe lata będą dla dziecka okresem zdobywania wiedzy, a także istotnym czasem dla jego zdrowia. W tym wieku kształtuje się wiele nawyków, utrwalają się zachowania, które umacniają zdrowie lub mu szkodzą. Dziecka powinno być tak przygotowane w rodzinie i szkole, aby umiało żyć zdrowo i bezpiecznie. Wyposażając przyszłych uczniów w potrzebne przybory i sprzęty, warto zapoznać się z ważnymi informacjami na ten temat.

PLECAKI/TORNISTRY

Zanim Twoja pociecha pójdzie do szkoły, zwróć uwagę na CIĘŻAR PLECAKA.

·      dla dziecka do 13 roku życia ciężar nie może przekroczyć 10 % wagi dziecka

·      w przypadku dziecka powyżej 13 roku życia ciężar nie może przekroczyć 15 % wagi dziecka


 

Cechy dobrego plecaka:

· lekki – niektóre plecaki, nawet bez zawartości, dużo ważą

· zaopatrzony w regulowane, miękkie i szerokie szelki -regulacja pozwala na ścisłe  przyleganie plecaka do kręgosłupa, a odpowiednio szerokie szelki nie wrzynają się w ramiona

· z usztywnioną ścianką tylną, uwypukloną w dolnej części ze względu na naturalną krzywiznę kręgosłupa

· z przegródkami w środku umożliwia to równomierne rozłożenie zawartości plecaka oraz utrzymanie ładu i porządku.

· załadowany plecak/tornister powinien w jak najmniejszym stopniu zmieniać naturalny sposób chodzenia i stania.

Zwróćmy uwagę na dobór zeszytów

Aby ograniczyć wagę plecaka naszego dziecka, zrezygnujmy z grubych zeszytów (np.100-kartkowych) oraz tych w sztywnej i grubej okładce na rzecz zeszytów cieńszych (np. 32-kartkowych) i w miękkiej oprawie. Te ostatnie może nie są tak efektowne i trwałe, lecz na pewno są lżejsze i dają odpocząć kręgosłupom naszych dzieci.

Sprawdzajmy zawartość plecaków

Spora część rodziców nie zwraca na to uwagi. Skutkuje to pakowaniem przez dzieci „wyposażenia dodatkowego” (zabawki, kosmetyki, urządzenia do odsłuchu muzyki itp.).

W ogólnym rozrachunku ma to wpływ na zwiększenie wagi plecaka/tornistra.

 

 

STANOWISKO PRACY UCZNIA

Przy doborze umeblowania stanowiska pracy ucznia należy zwrócić uwagę na wysokość siedziska krzesła i wysokość pulpitu stolika dostosowaną, która powinna być dostosowana  do wzrostu dziecka.

Prawidłowo zorganizowane stanowisko jest, gdy:

 

   A -  podeszwy stóp (w butach) powinny na całej powierzchni dotykać podłogi

 

   B -  między udami a płytą stołu powinien być zachowany prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami

 

   C -  uda nie powinny być od spodu uciśnięte przez krawędź siedziska

 

   D -  płyta stołu powinna znajdować się na poziomie łokci

 

   E -  oparcie krzesła powinno podpierać plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa

 

   F -   przednia krawędź siedziska nie powinna dotykać tylnej powierzchni podudzia

 

   G -  Między oparciem a siedziskiem krzesła powinna zostać zachowana wolna przestrzeń

 

OŚWIETLENIE


Bardzo ważnym elementem wpływającym na komfort pracy ucznia jest właściwe oświetlenie - zarówno naturalne jak i sztuczne.

Nieprawidłowe oświetlenie może powodować m.in.:

ü  osłabienie wzroku

ü  szybsze męczenie

ü  bóle głowy

ü  łzawienie

ü  zaczerwienienie powiek i spojówek

ü  pogorszenie ogólnego samopoczucia

 

                                                   II ŚNIADANIE

 

 

 

Ważnym elementem, o którym rodzice nie powinni zapominać jest drugie śniadanie, ponieważ nawet najbardziej obfite pierwsze śniadanie zjedzone w domu nie zaspokaja potrzeb młodego organizmu przez cały czas pobytu w szkole. Ten zapas energii wystarcza jedynie na 2,5– 3 godziny. Uczucie głodu obniża zdolność koncentracji uwagi, aktywność ucznia, pogarsza jego nastrój i samopoczucie. Głód zwiększa również drażliwość dzieci, co prowadzi często do konfliktów z rówieśnikami, a czasami również z nauczycielami. Jest to związane między innymi z obniżeniem stężenia glukozy we krwi, szczególnie niezbędnej dla pracy mózgu. 

Stwierdzono, iż uczniowie, którzy nie spożywali posiłków w szkole, częściej odczuwali osłabienie, rozdrażnienie, gorzej wywiązywali się ze swoich obowiązków aniżeli uczniowie regularnie spożywający posiłki w szkole. Dowodzi to i jednocześnie wyjaśnia, jak ważny i niezbędny jest posiłek zjedzony w szkole. Wyrównuje on straty energii, uzupełnia zasób składników pokarmowych, regeneruje siły i przywraca aktywność intelektualną ucznia. Najkorzystniejsze dla naszych dzieci jest zapewnienie im możliwości zjedzenia pełnowartościowego posiłku w czasie ich pobytu w szkole. Zjedzenie, na przerwie śniadaniowej trwającej 15-20 minut, atrakcyjnego smakowo i pełnowartościowego pod względem wartości odżywczych i energii śniadania, to ważna „lekcja”  w planie dnia ucznia. 

 

Jak to zrobić? 

Na początek zaopatrzmy się w spore pudełko z miękką uszczelką, zapobiegającą wyciekaniu np. sosu, jednorazowe łyżeczki i widelczyki, serwetki.

Dobrym rozwiązaniem są kanapki. Najlepiej jest wykorzystać: pieczywo pełnoziarniste, razowe, bogate w błonnik pokarmowy, np. bułki z ziarnami, żytnie, owsiane, grahamki cienko smarowane masłem z dodatkiem produktów białkowych – wysokiej jakości wędlin, pieczonych mięs, jajek, serów, ryb. Konieczny jest dodatek warzyw w postaci, np. liści sałaty, krążków papryki, plasterków ogórka, pomidora, rzodkiewki, posiekanego szczypiorku. Składnikiem kanapek mogą być również różnego rodzaju pasty, np. z fasoli, cieciorki, soczewicy, oliwek, jajek  czy też ryb. 

Innymi atrakcyjnymi propozycjami mogą być: 

ü  sałatka warzywna z dodatkiem sera, mięsa lub jajka;

ü  sałatka owocowa z twarożkiem lub jogurtem; 

ü  kubek koktajlu owocowo-mlecznego z orzechami;

ü  muesli i kubek jogurtu wymieszane tuż przed zjedzeniem, a do tego owoce sezonowe.    

Dzieci często lubią jeść pokrojone kawałki warzyw i owoców bez żadnych dodatków i takie wkładajmy im do pudełka. Do posiłku dzieci powinny wypijać napój,  np. mleczny (mleko, kefir, jogurt, maślanka), świeży sok owocowy i warzywny, wodę mineralną lub herbatę ziołową, owocową.  Ważne, aby śniadanie było urozmaicone, kolorowe i atrakcyjne dla dziecka.

Przykłady II śniadań: 

ü  Chleb razowy z masłem, sałata, pieczony schab, papryka, jabłko, sok porzeczkowy;

ü  Kajzerka, masło pietruszkowe, ryba wędzona, ogórek kiszony, jabłko, sok pomidorowy;

ü  Muesli, jogurt naturalny, suszone owoce, marchewki, woda;

ü   Chleb z ziarnami, masło, sałatka (pomidor, ser mozarella, zioła), sok pomarańczowy;

ü  Pasztecik z farszem mięsnym, banan, sok marchewkowy;

ü  Bułeczka drożdżowa, śliwki, gruszka, garść orzechów, mleko;

ü  Chleb chrupki, serek ziarnisty, rzodkiewki, sok pomarańczowy; 

ü  Chleb razowy z masłem, sałatka warzywna z jajkiem, sok jabłkowy;

ü  Grahamka, twarożek, pomidor, papryka, szczypior, mandarynki, woda;

ü  Rogal, serek waniliowy, kiwi, sok warzywny;

ü  Grzanki, kabanos, słupki sera żółtego, ogórka, papryki, sok marchewkowo-bananowy;

ü  Chleb żytni, pasta z fasoli (fasola, oliwa, czosnek, zielona pietruszka), papryka, jabłko, herbata.

 

 

Opracowano na podstawie:

- ulotki „Informacje dla rodziców dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole podstawowej” Wojewódzkiej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej w Olsztynie

- www.wydarzenia.um.warszawa.pl/wiemcojem/?id=drugie_sniadanie