TYDZIEŃ WDZIĘCZNOŚCI w SP3

W dniach 21 - 26.10.24r. w naszej szkole odbył się Tydzień Wdzięczności, w którym wszystkie klasy uczestniczyły w wyjątkowych działaniach promujących magię wdzięczności, jej znaczenie w codziennym życiu.

Wierzymy, że edukacja interdyscyplinarna wspiera holistyczny rozwój dziecka, łącząc aspekty emocjonalne, intelektualne i społeczne. Dzięki temu dzieci rozwijają nie tylko wiedzę, ale też postawy, które przygotowują je do życia w zróżnicowanym, współczesnym świecie.

Nauczyciele dostosowali rodzaj aktywności w celebrowaniu wdzięczności odpowiednio do poziomu wiekowego uczniów oraz swoich osobistych preferencji.

Klasy 1-3

Stworzyły swoje wspólne drzewko wdzięczności pełne podziękowań. Każdy uczeń wykonał jesienny liść, na którym napisał za co jest wdzięczny sobie lub innym. Dzieci uczestniczyły w pogadankach, podczas których dowiedziały się dlaczego warto doceniać to, co mamy, i jak wdzięczność może uczynić nas szczęśliwszymi. Skorzystano z opowiadania z książki „Minimediacje z dziećmi" K. Dworczyk.

Klasy 4

Uczniowie wykonali kolorowe, jesienne liście z papieru, którymi przyozdobiły drzewko „rosnące” na parterze w naszym szkolnym ogrodzie wdzięczności. Na godzinach wychowawczych uczniowie obejrzeli prezentacje o wdzięczności, nagrodzone w konkursie informatycznym „Wdzięczność w symbolach” a następnie uczestniczyli w pogadance na temat znaczenia wdzięczności i jej wpływu na nasz dobrostan psychiczny, fizyczny i emocjonalny.

Klasy 5

Uczniowie klas piątych po obejrzeniu, przedyskutowali z wychowawcami wybraną prezentację o wdzięczności, która została wyróżniona w konkursie informatycznym „Wdzięczność w symbolach”.

Uczniowie przygotowali unikalny, jedyny w swoim rodzaju SŁOIK WDZIĘCZNOŚCI, do którego wrzucali karteczki z zapisem odczuć wdzięczności. Słoik ma służyć jako forma wsparcia w trudniejszych chwilach, materiał do ćwiczeń z emocjami lub choćby okazja do wspomnień.

Klasy 6

Uczniowie klas szóstych również obejrzeli i przedyskutowali z wychowawcami wybraną prezentację o wdzięczności, tę zwycięską w konkursie informatycznym „Wdzięczność w symbolach”.

Uczniowie przygotowali niepowtarzalną, oryginalną TABLICĘ WDZIĘCZNOŚCI. Na przeróżnych materiałach i w dowolnej technice artystycznej mogli przelać swoje odczucia wdzięczności płynące prosto z serca, na swoje „dzieła”. Owe tablice są na tyle widoczne, by każdy uczeń mógł zerknąć na nią od czasu do czasu, aby przypomnieć sobie, że są sprawy w jego życiu, które motywują go do wzrostu, aktywności – życia. Część uczniów zachęcona przykładem stworzyła takie tablice w swoich domach.

Klasy 7 i 8

Klasy siódme i ósme, podobnie jak młodsi uczniowie, obejrzały zwycięskie prezentacje o wdzięczności, co zainspirowało ich do debaty na temat przejawów wdzięczności w życiu i powodów jej zauważania.

Najstarsi uczniowie zostali zachęceni do wyrażania wdzięczności w ambitniejszej, bardziej wysublimowanej formie. Otóż, ich zadaniem było rozpoczęcie prowadzenia DZIENNIKA WDZIĘCZNOŚCI. Do wykonania tego ćwiczenia przysłużyły się specjalne aplikacje w telefonach, np. notatnik. To tam, w dowolnej formie, uczniowie notowali te rzeczy, które wzbudziły ich wdzięczność i warte były zapamiętania. Zapiski te posłużyły potem jako materiał do wspólnego dzielenia się z kolegami. Poza tym, uczniowie najstarszych klas zobowiązali się, by okazać wdzięczność w mediach społecznościowych np. poprzez ciepły komentarz, podziękowanie skierowane do znajomych czy obcych autorów. Takie działania dają nadzieję na
pojawienie się efektu fali, gdzie inne osoby wokół nas zaczynają częściej wyrażać wdzięczność aniżeli hejt.

Alternatywą dla wspomnianych prezentacji o wdzięczności, było obejrzenie wywiadu z Ewą Foley i Jackiem Walkiewiczem w programie telewizyjnym ‘Pytanie na Śniadanie’. Wywiad dotyczył wdzięczności, czym jest i dlaczego warto ją kultywować każdego dnia.

Poza godzinami wychowawczymi, nauczyciele wplatali elementy wdzięczności na swoich przedmiotach. W ten sposób uczniowie mogli spojrzeć na wdzięczność interdyscyplinarnie, aby odnaleźć jej głębsze znaczenie dla naszego dobrostanu. Oto niektóre z nich:

Język polski:

Uczniowie pisali listy wdzięczności. Czytali różne opracowania, w których odnosili się do bohaterów literackich, ich wkładu we wzbogacanie naszego życia.

Język angielski, język niemiecki:

Na językach obcych nauczycieli wpletli temat wdzięczności w ćwiczenia wzbogacające słownictwo danego języka. Tematowi wdzięczności służyło też wiele utworów muzycznych nawiązujących do wdzięczności.

Historia:

Uczniowie mieli możliwość uznania roli bohaterów narodowych, poprzednich pokoleń oraz ich wkładu w rozwój naszego kraju w różnych dziedzinach życia.

Przyroda/biologia:

Na lekcjach przyrody, biologii uczniowie mieli możliwość spojrzenia na bogactwo natury z innej perspektywy. Mogli docenić różnorodność przyrodniczą oraz to jak natura wspiera człowieka w różnych etapach jego życia. Uczniowie dowiedzieli się o zmianach biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka pod wpływem odczuwania uczuć wyższych.

Plastyka/Muzyka

Uczniowie wyrażali wdzięczność poprzez sztukę. Najciekawsze prace artystyczne wykonane dowolną techniką wzięły udział w konkursie plastycznym „Wdzięczność w symbolach”. Nauczyciele plastyki zaprezentowali wybrane prace na wystawie w holu głównym szkoły. Na lekcji muzyki, uczniowie przygotowali utwory muzyczne traktujące o wdzięczności.

Informatyka

Klasy starsze 5-8 miały możliwość wzięcia udziału w konkursie na najciekawszą grafikę komputerową lub prezentację multimedialną przedstawiającą temat wdzięczności -„Wdzięczność w symbolach”. Nauczyciele informatyki nagrodzili trzy najlepsze prace, które następnie posłużyły innym klasom jako prezentacje oraz materiał do dyskusji klasowych na lekcjach wychowawczych.

Matematyka:

Jako królowa nauk, matematyka obejmuje wiele obszarów ludzkiej aktywności, które zasługują na naszą wdzięczność. Już na starcie naszej edukacji rodzice i nauczyciele pomagają w zrozumieniu trudnych zagadnień; uczą m.in. logicznego myślenia.

Religia:

Religia jest przedmiotem, który z założenia hołduje wszelkim przejawom wdzięczności od różnego rodzaju hymnów dziękczynnych po przypowieści. Nauczyciele religii podkreślali duchowe przełożenie postawy wdzięczności na szczęście człowieka.

Wprowadzenie wdzięczności w szkole podstawowej ma ogromne znaczenie, ponieważ kształtuje u dzieci postawy, które pozytywnie wpływają na ich rozwój emocjonalny, społeczny i intelektualny. Dzieci w młodym wieku są na etapie intensywnego kształtowania swoich wartości i nawyków, dlatego nauczenie wdzięczności może przynieść długofalowe korzyści.

Opracowała: M. Roznerska