Praca grupowa – przygotowanie do bycia współpracownikiem i pracy w zespole
Umiejętność pracy w zespole to niezwykle cenna kompetencja XXI wieku. Na jej efektywność wpływ ma m.in. dobra komunikacja, poziom inteligencji emocjonalnej członków oraz samoświadomość w zakresie posiadanych mocnych i słabych stron, w tym talentów. W nadchodzących latach na rynku pracy coraz istotniejsze będą również takie umiejętności jak świadomość społeczna i zarządzanie.
Umiejętność współpracowania – kompetencja dobrego pracownika
Umiejętność współpracy w zespole to ważna kompetencja, pożądana i doceniana przez pracodawców. Pracownik, który potrafi działać efektywnie w zespole:
-
łatwiej i sprawniej realizuje cele,
-
jest wydajniejszy,
-
wychodzi chętniej z inicjatywami,
-
ma większą motywację,
-
odczuwa większą przyjemność z wykonywania swojej pracy,
-
chce się rozwijać,
-
łatwiej buduje i utrzymuje relacje ze współpracownikami i kontrahentami, ma poczucie przynależności do grupy współpracowników,
-
pewniej i w bardziej zrozumiały sposób komunikuje swoje zdanie,
-
tworzy pozytywną atmosferę w miejscu pracy,
-
buduje pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz,
-
jest odporniejszy psychicznie i mniej narażony na wypalenie zawodowe.
Poznanie siebie pozwoli uczniowi określić swoją rolę w zespole
Zespół tworzą osoby o odmiennych talentach, doświadczeniu, wiedzy, poziomie inteligencji emocjonalnej czy charakterze. Znajomość talentów członków grupy jest niezwykle istotna w budowaniu dobrego zespołu. Talenty można zdefiniować jako naturalnie powtarzające się wzorce myślenia, odczuwania i zachowania. Są to wrodzone, naturalne zdolności, które można produktywnie zastosować. Odkrycie swoich talentów pozwoli lepiej pracować w grupie i ułatwi wejście w role zespołowe.
Tabela 1. Role zespołowe wg M. Belbina [8]
POSZUKIWACZ ŹRÓDEŁ Wkład: osoba towarzyska, entuzjastyczna, odkrywająca możliwości i rozwijająca kontakty Dopuszczalne słabości: może być zbytnio optymistyczna, może wraz ze spadkiem entuzjazmu stracić zainteresowanie |
DUSZA ZESPOŁU Wkład: osoba współpracująca, spostrzegawcza i dyplomatyczna, słuchająca i łagodząca tarcia Dopuszczalne słabości: niezdecydowana w kryzysowych sytuacjach, unikająca konfrontacji |
KOORDYNATOR Wkład: osoba dojrzała, pewna siebie, dostrzegająca talenty, precyzująca cele, efektywnie delegująca Dopuszczalne słabości: może być postrzegana jako manipulator, delegujący swoją pracę |
KREATOR Wkład: osoba kreatywna, pomysłowa, myśląca niestereotypowo, kreująca idee i rozwiązująca trudne problemy Dopuszczalne słabości: ignoruje sprawy poboczne, jest zbyt zajęta swoimi myślami, żeby efektywnie się komunikować |
EWALUATOR Wkład: osoba poważna, strategiczna i wnikliwa, dostrzegająca wiele opcji, celnie osądzająca Dopuszczalne słabości: brakuje jej siły sprawczej i zapału oraz umiejętności inspirowania, może być nadmiernie krytyczna |
SPECJALISTA Wkład: osoba ukierunkowana, samomotywująca się, oddana, dostarczająca unikalnej wiedzy i umiejętności Dopuszczalne słabości: wnosi wkład w wąskiej dziedzinie, rozwodzi się nad specjalistycznymi problemami |
LOKOMOTYWA Wkład: osoba stawiająca wyzwania, dynamiczna, dobrze funkcjonująca pod presją, mająca siłę sprawczą i odwagę do przezwyciężania przeszkód Dopuszczalne słabości: ma skłonność do prowokacji, może urażać uczucia innych |
IMPLEMENTER Wkład: osoba praktyczna, niezawodna, efektywna, przekuwająca idee w działania, umiejętnie organizująca pracę Dopuszczalne słabości: może być trochę nieelastyczna i powolna w reakcji na nowe możliwości |
PERFEKCJONISTA Wkład: osoba pracowita, sumienna, wyszukująca błędy i niedociągnięcia, poprawiająca i udoskonalająca Dopuszczalne słabości: ma tendencję do nadmiernego zamartwiania się, niechętnie deleguje |
Dobre funkcjonowanie zespołu zależy również, między innymi, od poziomu inteligencji emocjonalnej jego członków. Umiejętności rozpoznawania uczuć, zrozumienia stanu psychicznego swojego i współpracowników czy kontrolowania emocji pozytywnie wpływają na relacje z innymi ludźmi oraz pozwalają lepiej radzić sobie ze stresem i trudnościami. Na bazie odkrytych talentów i ze świadomością wagi emocji łatwiej wprowadzić uczniów w świat budowania ról zespołowych.
Dobry zespół, czyli jaki?
Dobry zespół to taki, którego członkowie:
-
są świadomi swoich talentów i słabych stron,
-
odnajdują się w rolach zespołowych,
-
potrafią swobodnie rozmawiać,
-
wspierają się i motywują,
-
zgodnie dążą do celu,
-
współpracują w atmosferze zaufania i poczucia bezpieczeństwa,
-
chętnie przełamują schematy,
-
odważnie i odpowiedzialnie dążą do najlepszych wyników.
Atmosfera pracy w zespole powinna równoważyć dobrą zabawę (wynikającą z możliwości twórczej i swobodnej współpracy) i poczucie powagi sytuacji (ze względu na cel pracy grupy, czyli rozwiązanie problemu).