Akcja czytelniczo-fotograficzna „Zostań bohaterem literackim”

   

Z okazji XVII Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek, który w tym roku odbywał się pod hasłem „Zasmakuj w bibliotece”, biblioteka szkolna w ramach promocji czytelnictwa zaproponowała uczniom naszej szkoły udział w akcji czytelniczo-fotograficznej pt. „Zostań bohaterem literackim”. Poniżej prezentujemy galerię niektórych zdjęć, przedstawiających wybranych bohaterów książek oraz autora znanych na całym świecie baśni Hansa Christiana Andersena. Więcej zdjęć

Czytelnicze prezentacje

Polecamy uczniom klas VII i VIII.

Kiana w swoim nastoletnim życiu ma pod górkę. Niedawno musiała przeprowadzić się do ojca, ponieważ jej mama gra w pewnym niezależnym filmie. Tak więc przez kilka miesięcy dziewczyna będzie mieszkać z tatą i jego nową rodziną, między innymi z Macoszydłem. Oczywiście musi też chodzić do szkoły. Tyle że nowa partnerka ojca, która w przybytku nauki miała dziewczynie wszystko załatwić, zostawia dziewczynę samą z problemem. A ta radzi sobie jak umie. Trafia do sali 117, gdzie lekcje ma Niezależna Specjalna Klasa ósma – czyli tzw. Nienauczalni. Kim oni są? Eskadra Nielotów, dzieciaki z trudnościami w nauce, półgłówki – tak mówią o nich niektórzy. Jak będzie? W skrócie – będzie jazda. Już chociażby ze względu na wychowawcę – pana Kermita, który traktuje tę pracę jako zło konieczne i przepustkę do zbliżającej się emerytury. I ze względu na uczniów. Każdy z nich jest specyficzny, z charakterkiem, oryginalny, z ciekawą receptą na swoje życie. „Na początku każdej godziny pan Kermit rozdaje zadania, a my ich nie robimy”. Parker Elias, Aldo, Mateo, Barnstorm. Każdy ma coś ciekawego w swoim życiorysie, czasem coś bolesnego, każdy chce tylko w końcu zaliczyć tę szkolę i żyć po swojemu. Poznajemy ich wszystkich w relacjach z innymi, w szkolnej i klasowej rzeczywistości. Nagle okazuje się, że niby ta „nienauczana” młodzież też ma uczucia, ambicje, marzenia, plany. Jakoś funkcjonują w tej społeczności, choć często do dorosłych podchodzą jak do jeża. Kiedyś gdzieś po drodze skrzywdzeni, nie zauważeni, nie docenieni – teraz liczą głównie na siebie i nie chcą nikomu nic zawdzięczać. Praca z nimi jest wyzwaniem, ale każdy ich najmniejszy krok naprzód – cieszy i od początku trzymamy za nich kciuki. „Dzięki Kermitowi wciąż jestem w Złotych Orłach.

Drodzy Czytelnicy!

Z okazji trwającego Tygodnia Bibliotek 8-15 maja 2020 r. zachęcamy Was do wzięcia udziału w akcji czytelniczo-fotograficznej pt. „Zostań bohaterem literackim”. Udział w akcji polega na:

- wybraniu ulubionej postaci literackiej,

- przebraniu się za tę postać,

- zrobieniu zdjęcia.

Zdjęcia należy przesłać wychowawcom klas lub paniom z biblioteki do 20 maja. Planujemy stworzyć ciekawą galerię i udostępnić ją na szkolnym FB. Zachęcamy do wzięcia udziału w akcji.

E. Białobrzewska
J. Sieńska

Związki frazeologiczne – ćwiczenia

„GROCH Z KAPUSTĄ”

Związki frazeologiczne – ćwiczenia

 Do podanych związków frazeologicznych dopasuj ich znaczenie. Jeśli masz wątpliwości, skorzystaj z internetowego słownika frazeologicznego języka polskiego. Podaję link do stron:

https://pl.wiktionary.org/wiki/Indeks:Polski_-_Zwi%C4%85zki_frazeologiczne#P   lub

https://pl.wiktionary.org/wiki/Indeks:Polski_-_Frazeologizmy

Proszę podaj odpowiedzi według przykładu:   1. G., 2. J.,      

 Powodzenia!

 

1.     Być sobie panem.                                                                   

2.    Z krwi i kości.                                             

3.    Położyć uszy po sobie.                           

4     Dać po sobie poznać.                                             

5.    Gruszki na wierzbie.                                 

6.    Zachować coś dla siebie.

7.    Mieć się ku sobie.                    

8.    Zostawiony sam sobie.

9.    Zamknięty w sobie.                 

10.  Taki sobie.                                 

11.  Słomiany ogień.                                                     

12.  Masz, babo, placek!              

13.  Zebrać się w sobie.

14.  Bułka z masłem.           

 15. W czepku urodzony.      

 16. Dałbym sobie rękę uciąć.

 17. Łamać sobie głowę.             

18.  Mieć kogoś za nic. 

19.  Nabić sobie czymś głowę.

20.  Nie dawać sobie w kaszę dmuchać.

21.  Nie umieć sobie znaleźć miejsca.   

22.  Odejmować sobie od ust.   

23.  W gorącej wodzie kąpany.

24.  Skakać sobie do oczu.

25.  Wyrzucać coś sobie.

26.  Groch z kapustą.

A.  Ustąpić, upokorzyć się.

B. Szczęściarz.

C. Ręczę, jestem pewien.

 D. Przeciętny, zwyczajny.

E. Skoncentrować się.

F. Duży kłopot.

G. Być niezależnym.

H. Kłócić się.

I. Myśleć o czymś intensywnie.

J. Rodowity, prawdziwy.

K. Nic trudnego.

L. Szukać wyjścia, rozstrzygnięcia.

M. Dzielić się z kimś, będąc w niedostatku.

N. Być niespokojnym.

O. Bez opieki, pomocy.

P. Nikomu nie powiedzieć.                      

Q. Niecierpliwy, porywczy.

 R. Interesować się wzajemnie.              

S. Chaos, bałagan.

T. Ujawnić, co się myśli.

U. Żałować czegoś.

V. Człowiek nie uzewnętrzniający się.

W. Nierealne obietnice.

X. Lekceważyć kogoś.

Y. Nie dać sobą przewodzić.

Z. Krótkotrwały zapał.

Konkurs frazeologiczny dla klas VII pt. „Groch z kapustą”

Panie z biblioteki J. Sieńska i E. Białobrzewska oraz pani polonistka E. Meredyk-Szczesiak zachęcają uczniów klas VII do wzięcia udziału w konkursie frazeologicznym, który rozpocznie się od 30.04.2020 r. Zadanie konkursowe wraz ze wskazówkami wykonania ćwiczenia zostaną przesłane poprzez dziennik elektroniczny LIBRUS uczniom klas siódmych. Odpowiedzi prosimy przesyłać do p. E. Meredyk-Szczesiak. Pierwsze trzy osoby, które prześlą prawidłowe odpowiedzi, otrzymają nagrody książkowe oraz maskotki.

Walentynki w bibliotece? Dlaczego nie?!

 Dnia 14 lutego 2020 roku klasa 8b uczestniczyła w lekcji bibliotecznej z okazji walentynek. Inicjatorami spotkania byli uczniowie. Przygotowali je wspólnie z polonistką, panią Edytą Meredyk-Szczesiak oraz z paniami bibliotekarkami, Elżbietą Białobrzewską i Julitą Sieńską. Zajęcia miały na celu zainicjowanie dyskusji czytelniczej w grupie rówieśniczej na temat przyjaźni i miłości, a głównie podkreślenie znaczenia tych uczuć w życiu człowieka.Uczniowie, pracując w grupach metodą skojarzeń, samodzielnie zdefiniowali pojęcie „przyjaciel”. Następnie korzystając ze słowników, wskazali podobieństwa i różnice między przyjaźnią a miłością. W trakcie zajęć zaprezentowali teksty literackie polskich poetów ukazujące różne oblicza miłości.

Czytaj więcej: Walentynki w bibliotece? Dlaczego nie?!

Książki pod choinkę

W naszej szkole przeprowadzono akcję "Książki pod choinkę",której głównym celem było zebranie i przekazanie książek wychowankom Domu dla Dzieci Powiatu Iławskiego w Kisielicach. Udało się zebrać 50 nowych książek o różnej tematyce. Dodatkowo uczniowie naszej szkoły, na lekcjach plastyki wykonali piękne, świąteczne zakładki.

Czytaj więcej: Książki pod choinkę

Kim był Święty Mikołaj?

 

Pod tym tytułem w bibliotece szkolnej 6 grudnia odbyły się zajęcia z edukacji czytelniczej w klasie II d. Uczniowie dowiedzieli się kim był Święty Mikołaj i dlaczego warto Go naśladować, dzieląc się dobrocią, życzliwością oraz miłością do innych ludzi. Podczas zajęć dzieci słuchały książki czytanej przez nauczyciela pt. "Opowieść o Świętym Mikołaju", odpowiadały na pytania dotyczące treści, a następnie same głośno czytały fragmenty książki " Święty Mikołaj i maleńki renifer". W zajęciach uczestniczyła nauczycielka języka angielskiego pani S. Piątkowska, tak więc dzieci miały także okazję do utrwalenia słówek związanych ze świętami w języku angielskim. Dużą atrakcją dla uczniów, na zakończenie zajęć była zabawa z zimnymi ogniami. Zobacz zdjęcia

Czytanie - od konieczności do przyjemności

Uczniowie z klasy VI E wzięli udział w zajęciach z edukacji czytelniczej zorganizowanych przez Bibliotekę Pedagogiczną w Iławie. Celem zajęć było popularyzowanie czytelnictwa poprzez ranking nowości wydawniczych. Uczniowie wykazali się dużą aktywnością na zajęciach.

JESTEŚMY CZYTELNIKAMI !

Podczas zajęć z edukacji czytelniczej, uczniowie klas pierwszych zostali zapoznani z  regulaminem korzystania z biblioteki szkolnej, a także zostali pasowani na czytelników naszej szkoły. Po złożeniu przysięgi pierwszaki po raz pierwszy mogły wypożyczyć wybraną przez siebie książkę.

Biblioteka

Długa przerwa w bibliotece szkolnej 

W strefie ciszy i relaksu uczniowie chętnie przebywają, by w ciszy i spokoju poczytać ulubione książki i czasopisma, zapoznać się z nowościami na półkach oraz popisać się umiejętnością głośnego czytania. Więcej zdjęć
 

 

          

 

Aktualności w bibliotece w nowym roku szkolnym:

1. W bieżącym roku szkolnym biblioteka będzie czynna codziennie od godz. 7.30 do godz. 15.30.

2. "Czytelnicze środy - czytamy i opowiadamy"

Czytaj więcej: Biblioteka